|
Beste forumleden,
Mijn 450SE van 1976 met mechanische K-jetronic injectie is voorzien van een LPG installatie. De koude start doe ik altijd op benzine en nadat de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen, schakel ik over op gas. Tijdens de koudeperiode duurde het me een keer allemaal wat te lang en schakelde ik te vroeg over, wat resulteerde in een backfire en een kromme stuwschijf (Stauscheibe) en waardoor hij niet meer op benzine te starten was. Erg dom van mij. Vervolgens heb ik bij Van Orsouw/Eindhoven een anti-backfire stuwschijf besteld en ingebouwd en startte hij weer vlot op benzine, maar was de stationaire loop op benzine onregelmatig en het oppakken van het toerental ging minder mooi. Na een hoop zoekwerk heb ik het volgende ontdekt:
De originele stuwschijf van Mercedes Benz weegt 27g, terwijl de anti-backfire stuwschijf inclusief de rubber schijf 57g weegt! Dat betekent dat door het grotere gewicht en bij gelijke luchtvraag, de stuwschijf verder naar beneden gaat en dat er ook meer brandstof ingespoten wordt. Dat resulteert in een veel rijker mengsel en dat verklaarde de optredende klachten. Ik heb vervolgens het mengsel armer afgesteld en hij liep weer mooi regelmatig stationair. Bovendien pakt hij (op benzine) het toerental weer mooi gretig op.
Groeten, JW
_________________ jw450se
|