W116 Club Nederland

Het Nederlandse W116 forum
Het is 05 sep 2010 07:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doorslippen en weining stuurberkrachtiging
BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 20:40 

Mijn 280S heeft een tijdje stilgestaan, omdat ik een nokkenas vervangen heb. Ik heb ook de zekeringendoos verschoven om roest te herstellen.
Nu alles terug in elkaar steekt, merk ik dat er minder stuurbekrachtiging is en wanneer ik hard wil optrekken gaat de motor hoog in toeren, maar komt er weining trekkracht bij. Slipt de koppeling door ?
De motor tikt (nog steeds) tijdens het draaien. Ik had gehoopt dit op te lossen door de afgesleten nokkenas te vervangen. Ik denk niet dat dit verder iets met het probleem te maken heeft.

Berichttitel: Re: Doorslippen en weining stuurberkrachtiging
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 11:06 
W116-Clublid

Hey Simon,

Gaat het hier om een automaat of een handbak? Heb je na het tikken al eens de kleppen gesteld? Heb je het peil van de stuurbekrachtigingspomp al eens opgemeten? Heb je bij het vervangen van de nokkenas toevallig ook de drukregelaar van de bak losgehad (automaat)? Beetje meer informatie, misschien kunnen we je dan wat beter assisteren :-)

Gr. Durk

BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 11:59 

Het is een handbak. Ik heb het peil van de stuurbekrachtigingspomp nog niet nagekeken. Is dit gekoppeld aan de koppeling van de versnellingsbak ?
Ik heb alle nokken gesteld en na het draaien nog eens nagemeten. Het geluid lijkt van de uitlaadzijde cetraal of achteraan te komen (waar ik vroeger dacht dat het van de inlaatzijde kwam).
De motorolie is ook vervangen.
Wordt de koppeling enkel bediend via remolie of gebeurt er meer dan dat ? Voordat ik aan de nokkenas begonnen ben is de remolie in de leidingen oververhit geraakt, door aanslepende remmen en toen was plots alle remkracht weg. Ik heb dan alle remmen gereviseerd en nieuwe remolie ingedaan.
Bedankt.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 13:27 
W116-Clublid

Hey Simon,

Van de handbak heb ik verder weinig verstand, aangezien ik een automaatbak heb. Zoals ik jouw verhaaltje lees, heb je twee (of drie) problemen. Enerzijds heb je weinig stuurbekrachtiging, anderzijds slipt je koppeling door. De stuurbekrachtiging zou goed kunnen liggen aan het niveau van de vloeistof in de pomp. Wanneer er te weinig vloeistof in zit, gaat het sturen zwaarder en ontstaan er soms ook geluiden. Ga dit eerst eens nakijken. Deze vloeistoffen staan verder niet in verbinding met je versnelling of koppeling of wat dan ook...

Voor het probleem met je koppeling heb ik eigenlijk niet echt een goed idee. Misschien zijn je koppelingsplaten versleten? Zou dat kunnen? Ik denk dat de koppeling bediend wordt met de olie uit je versnellingsbak, maar ook dat weet ik niet zeker. Misschien zou je eens een kijkje kunnen nemen hier: http://handbook.w116.org/matrix6.htm.

Succes!
Gr. Durk

BerichtGeplaatst: 31 jul 2010 15:54 
W116-Clublid

Heb je gecheckt of het snaartje van je stuurbekrachtigingspomp wel op spanning staat?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]